Rabu, April 16, 2008

SEMINAR 2 HARI PENYEDIAAN BIO-ORGANIK FERTILIZER MENGUNAKAN TEKNOLOGI EM (EFFECTIVE MICROORGANISMS)








Pada 14 & 15 April, 2008 lalu seramai 15 peserta dari pelbagai bidang dan bakal Usahawan telah selamat menjalani latihan tentang bagaimana membuat Baja mengunakan Teknology EM daripada Professor yang Pakar dalam bidang EM ia itu Professor Ramlan Abdul Aziz, Professor Madya Dr.Firdausi Razali dan En.Aidee Kamal Khamis. yang berlangsung selama 2 hari di- Chemical Engineering Pilot Plant (CEPP) Kampus Semarak UTM, Kuala Lumpur.
Kami diajar mengunakan EM dalam membuat baja daripada sisa dapur dll.dalam bidang Penternakan digunakan sebagai penghilang bau tinja kambing dan diberi minum.

SERBA RINGKAS KEWUJUDAN EM

Diasaskan oleh Professor Dr.Teruo Higa di University Ryukyus, Okinawa, Jepun. Beliau terkenal sebagai Professor HORTIKULTOR DiJepun. Beliau adalah Hortikultor terlatih yang banyak mengunakan Bahan Kimia ke dalam tanaman sebelumnya. Lantas menyedari bahaya dan kerosakan kepada MANUSIA DAN ALAM SEKITAR. Beliau kemudianya mengusahakan campuran MICROORGANISMS YANG BERGUNA secara kebetulan dan diteruskan dengan kajian mendalam untuk meningkatkan product dari system Organik. Penyelidikan beliau mengambil masa selama 12 tahun.

PELBAGAI KEGUNAAN YANG DAPAT DIMANFAATKAN DENGAN MENGGUNAKAN EM

umpamanya Racun Serangga, Baja Organik daripada sisa rumah, Habuk papan, Tinja Kambing, Sekam bakar/padi, dan banyak lagi sumber sumber dimuka bumi ini.

BAHAN BAHAN SEMULA JADI

Disekeliling kita banyak terdapat bahan bahan semulajadi yang mana apabila kita perhatikan umpama daun kari, serai, halia, bunga kantan, bawang, cili dll tidak dirosakan olih serangga, Jadi semua tumbuhan ini dijauhi olih serangga kerana mempunyai bau atau bahan yang tidak disukai. Ini adalah contoh bahan semula jadi yang bolih dijadikan racun serangga semulajadi.

APA ITU EM

EM mengandungi 3 jenis bakteria baik:

Bakteria Asid Laktik : bahan organik tapaian dan menghasilkan asid organik yang menyekat pathogenik. Ia digunakan unutk membuat yogurt dan jeruk.
Yis atau Ragi : Bahan Organik tapaian dan mengandungi vitamin dan asid aminio. Ia digunakan untuk membuat roti.
Bakteria Fototropik : Bertindak sebagai kunci kompenan EM. Ia membantu mengekalan keseimbangan mikroorganisma bermanfaat yang lain, menwujudkan kerjasama di antara satu dengan yang lain.




SELAMATKAN ALAM SEKITAR SELAMAT KAN DUNIA





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saya nak tau mana boleh dapat EM ni di Melaka???
Setahu saya ianya memang sukar untuk didapati..

Zool
http://www.ligakampung.com/blog