Khamis, April 24, 2008

PERISIAN KOMPUTER UNTUK PENTERNAK KAMBING








Di zaman teknologi dimana semua maklumat berada dihujung jari, anda cuma perlu mengaplikasikannya didalam kehidupan seharian. Contohnya semua maklumat dan transaksi perniagaan masa kini boleh dicapai melalui internet .

Bagi memenuhi kehendak teknologi zaman ini, kami telah menyiapkan satu perisian komputer tentang pengurusan haiwan ternakan kambing yang mana setiap haiwan ternakan menpunyai tag dan gambar untuk pengenalannya, dan juga sejarah kesihatan, program pemakanan, tarikh lahir, tarikh due untuk dikahwinkan dan juga dosage calculator untuk memberi ubat berdasarkan berat badan ternakan.

Kami juga adakan entry data berat ternakan semasa lahir, 2wks, 4wks, 6wks serta 1 tahun dengan data data ini kita dapat melihat kenaikan berat badan ternakan.

Terdapat juga data tentang family tree utuk setiap kambing umpamanya salasilah kambing siapa bapak atau ibunya untuk mengelakkan sumbang mahram.

Perisian ini juga ada entry untuk Reminder yang akan berkelip seandainya sampai masanya untuk memberi ubatan cacing dll.

Diharap perisian ini dapat memberi manfaat kepada para penternak kambing.

Kami juga berharap agar mendapat maklum balas daripada para penternak untuk meningkatkan lagi tahap kecekapan perisian ini.

wasalam


Tiada ulasan: